جهش تولید | پنج‌شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۹

برای شناسایی احکام هنری کج‌دار و مریز عمل کرده‌ایم - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم

برای شناسایی احکام هنری کج‌دار و مریز عمل کرده‌ایم


دبیر علمی همایش ملی فقه و هنر گفت: پس از انقلاب از نظر شناسایی احکام تعینات هنری به صورت کج دار و مریز برخورد کردیم، یعنی حرکت نهادینه، روشن و آغازی تعریف نشده است.

دبیر علمی همایش ملی فقه و هنر:

آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فقه و هنر اظهار کرد: هنر پدیده‌ای نیست که انسان نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، زندگی همه انسان‌های متدین و غیرمتدین به مقوله هنر پیوند خورده است.

وی خاطرنشان کرد: هنر ساحت‌های بسیار متنوع و مختلف دارد بنابراین پدیده هنر با وجود تمام گستردگی خود با زندگی انسان پیوند می‌خورد.

دبیر علمی همایش ملی فقه و هنر مسئله مشروعیت هنر را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر کسی دغدغه نداشته باشد، مهم نیست ولی طیف وسیعی از متدینان به دنبال هنر حلال هستند و می‌خواهند ابهامات آنها برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب از نظر شناسایی احکام تعینات هنری به صورت کج‌دار و مریز برخورد کردیم، یعنی حرکت روشن تعریف نشده است.

علیدوست با بیان اینکه برخی مسائل و بحث‌های علمی سبب شد که عده‌ای از صاحبان دغدغه در حوزه به این فکر بیفتند که حرکتی در این زمینه آغاز کرده و به نتیجه برسانند، گفت: این همایش آغاز خوبی است تا در خدمت دیگر بزرگان این آغاز را به نتیجه برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: دو بخش برای همایش فقه و هنر تعیین شده که شامل فلسفه فقه هنر و فقه و هنر است که در ذیل بخش اول چهار مدخل و در ذیل بخش دوم 18 محور تعریف شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گستره شریعت و هنر را یکی از مدخل‌ها ذکر کرد و افزود: ویژگی این مدخل این است، آیا هنر حوزه‌ای است که دین باید وارد شود یا هنر مانند برخی از شاخص‌ها و مدیریت‌ها از گستره شریعت یعنی دین خارج است.

وی خاطرنشان کرد: مدخل دیگر آثار هنری شریعت بنیاد و تاریخ و تمدن اسلامی است که محقق در این مدخل به دنبال آن است که مشاهده کند، در تاریخ و تمدن اسلامی چه آثار هنری بر اساس شریعت وجود دارد.

علیدوست ادامه داد: به دنبال این هستیم که ببینیم نقاشی، معماری،‌ خط و تهذیب و ده‌ها اثر دیگر چه تاثیری در شریعت داشته و شریعت در آنها چه تاثیری دارد.

وی گفت: بحث دیگر استفاده از هنر در اماکن اسلامی بوده و مالکیت معنوی و فکری از محورهای دیگر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی اوقات به رسانه یا سینما گفته می‌شود شرع را رعایت کنند، آنها در پاسخ بیان می‌کنند اگر مشروعیت را رعایت کنند، مخاطبان به رسانه‌های بیگانه جذب می‌شوند و ما به دنبال این هستیم بگوییم حاکمیت چه اندازه می‌تواند ممیزی ایجاد کند و مانع پخش یک اثر هنری شود.

وی آزادی بیان و هنر را از محورهای دیگر این همایش ذکر و عنوان کرد: به دنبال این هستیم پاسخ دهیم که هنر تا چه اندازه می‌تواند در حریم اشخاص وارد شود، محدوده آزادی هنرمند در ارتباط با حریم اشخاص و اصناف و محدوده آزادی هنرمند نسبت به کارگزاران حکومت اسلامی چه اندازه است.

علیدوست خاطرنشان کرد: در این همایش سعی شده مواردی انتخاب شود که دغدغه خاطر جامعه امروز است، برخی از این موارد پژوهش شده ولی نیازمند بازپژوهی است.

وی عنوان کرد: برخی اوقات افراد در این ساحت‌ها وارد شده و سخنان گذشته را تکرار می‌کنند ولی سیاست این همایش نیست که سخنان گذشته را تکرار کنند تا راه رفته دیگران را نرویم.

دبیر علمی همایش ملی فقه و هنر ادامه داد: سیاست دوم پس از نوآوری این است که از هنجارهای فقهی خارج نشویم، بنابراین سیاست دوم این بوده که هنجارهای شناخته شده اجتهاد را رعایت کنیم.

وی یادآور شد: سیاست دیگر این همایش کارگشایی بوده که تلاش شده با حفظ هنجارهای شناخته شده،‌ به ایجاد کار بپردازیم و بتوانیم بیان کنیم که در این چارچوب‌ها می‌توانید کار کنید.

علیدوست خاطرنشان کرد: جا دارد از دبیر اجرایی همایش فقه و هنر به دلیل تلاش‌های شبانه‌روزی و مدرسه اسلامی هنر که این همایش را آغاز کرده، تقدیر و تشکر صورت گیرد.

آدرس کوتاه :