رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

ّبهره‌گیری از معنویات مستلزم تغذیه صحیح

رمضان و دانسته‌های تغذیه‌ای

 با قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان باید دانست که روزه‌داری اگر چه یک عمل دینی و عبادی است اما در سلامتی انسان نیز نقشی غیر قابل انکار دارد و در آیات و روایات بسیاری آمده که این عمل می‌تواند در سلامتی بدن نقشی به‌ سزا ایفا کند.

چند سالی است که ماه مبارک رمضان با فصل گرما و روزهای بلند مصادف شده و شهر قم از جمله شهرهایی است که گرمای هوا در آن گاهی به حدی غیر قابل تحمل می‌رسد و تشنگی و کم آبی بدن و همچنین گرسنگی می‌تواند مشکلاتی را برای روزه داران ایجاد کند.

در ماه مبارک رمضان و با تغییر در شیوه‌های مصرف مواد غذایی نیازمند دانستنی‌های تغذیه‌ای برای داشتن بدنی سالم هستیم تا هم بتوانیم در این ماه پر برکت از معنویات بهره کافی ببریم و هم نشاط و سلامتی بدن را حفظ نماییم.

 هدف از روزه‌داری از نگاه متخصصان تغذیه‌ای تغییر روش تغذیه و اصلاح عادات بد‌غذایی از جمله پرخوری و بد خوری است، روزه گرفتن سبب می‌شود که دستگاه گوارش که برای هضم و جذب مواد غذایی فعالیت می‌کند، استراحت کرده و بعد از ماه مبارک رمضان دارای عملکردی بهتر باشد و با توجه به این مسئله باید در وعده‌های افطار و سحر از پرخوری پرهیز و با تغذیه صحیح و رعایت تنوع و تعادل در مواد غذایی از بیماری‌های گوارشی جلوگیری کرد.

منظور از تنوع این است که از تمامی گروه‌های غذایی همچون لبنیات، نان و غلات، سبزی و میوه‌جات و مواد پروتئینی همچون مرغ و گوشت استفاده کرد و منظور از تعادل رعایت مصرف کافی مواد غذایی و جلوگیری از پرخوری و کم خوری در وعده‌های افطار و سحر است.

از آنجا که روزه‌داران بعد از وعده سحری تا ساعت‌ها نمی‌توانند به مصرف مواد غذایی بپردازند این وعده دارای اهمیتی ویژه است و روزه داران باید در این وعده از غذاهایی استفاده کنند که نیازهای بدن در طول روز را تأمین کند.

فاطمه بهشتی کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص روش تغذیه در ماه مبارک رمضان بیان کرد: در طول ماه رمضان باید وعده‌های غذایی را در سه وعده افطار، شام و سحری مصرف کرد.

وی ادامه داد: در بین این وعده‌ها، وعده سحری اهمیت بسزایی دارد و در واقع این وعده به فرد کمک می‌کند که در طول روز انرژی لازم برای فعالیت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید در وعده سحر از مصرف مواد غذایی چرب و پروتئین‌دار جلوگیری شود، گفت: مصرف این مواد سبب می‌شود که غذا سریع هضم شود و فرد سریعتر احساس گرسنگی و ضعف کند.

وی مصرف سبزیجات از جمله کاهو را در وعده سحر بسیار مهم خواند و آن را منبعی برای ذخیره آب در بدن و جلوگیری از تشنگی در طول روز دانست.

بهشتی با بیان اینکه در وعده افطار نباید مایعات و مواد غذایی زیادی را وارد معده کرد، ادامه داد: این امر سبب بروز بیماری های گوارشی و نفخ و سوء هاضمه می‌شود.

وی مصرف حبوبات را بسیار مفید دانست و گفت: همچنین مصرف میوه‌هایی همچون آلو، انجیر و زردآلو می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

در ماه مبارک رمضان تغذیه صحیح سبب می‌شود که فرد روزه‌دار بتواند بهترین بهره و فیض را از این ماه کسب کند اما گاه افرادی هستند که دچار بیماری‌هایی می‌شوند و این مسئله سبب می‌شود با مشکلاتی در طی روز روبه‌رو شوند.

در این باره نیز گفت‌وگویی را با متخصص طب سنتی انجام داده‌ایم.

حمید انصاری متخصص طب سنتی بیماریهایی را که ممکن است افراد در طول ماه رمضان به آنها دچار شوند زخم و التهاب معده، سنگ کلیه، انقباضات عضلانی، سر درد و کاهش قند خون بیان کرد.

وی علت انقباضات عضلانی را کاهش مصرف غذاهای حاوی منیزیم، کلسیم و پتاسیم ذکر کرد و برای حل آن مصرف لبنیات، سبزیجات، خرما و گوشت را مفید دانست.

انصاری برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه نیز مصرف زیاد مایعات را ضروری دانست و گفت: افرادی که دچار سنگ کلیه هستند باید در فواصل بین افطار تا سحر 8 لیوان آب مصرف کنند و روزه خود را بگیرند چرا که سنگ کلیه بیماری نیست که مانع روزه گرفتن افراد مبتلا شود.

وی علت کاهش قند خون در افراد غیر دیابتی را مصرف کنترل نشده قند دانست و گفت: این عدم توجه مخصوصا در وعده سحر سبب تولید مقدار زیاد انسولین شده و باعث افت قند خون می‌شود.

این متخصص درمان حل این مشکل را با مصرف غذا در هنگام سحر و کاهش نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی قند دانست.

وی همچنین علت زخم و التهاب معده را افزایش مقدار اسید در معده خالی عنوان کرد و گفت: این مشکل با احساس سوزش در معده مشخص می‌شود و مصرف غذاهای تند و همچنین نوشابه و قهوه بر این مشکل دامن می‌زند.

نرگس عباسی نیز از دیگر کارشناسان طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در ماه رمضان استفاده از مخلوط عسل با دم نوش برگ خشک نعناع برای رفع تشنگی مفید است .

وی همچنین مصرف دمنوش لیمو عمانی و ترکیب زردآلوی تازه و عسل را برای کاهش تشنگی و همچنین سبک شدن معده مفید دانست.

وی همچنین از بین عرقیجات عرق کاسنی را مفید و ترکیب آن با خاک شیر را در رفع تشنگی بسیار موثر دانست.

براین اساس باید گفت که بهره‌گیری از معنویات نیازمند سلامت جسمانی است و در واقع سلامت جسم سلامت روح را در پی دارد و سلامتی جسم و روح کسب فضایل و ارزش ها را سبب می شود که همگی مستلزم رعایت اصول تغذیه‌ای است.

به امید آنکه با الگوی صحیح تغذیه‌ای سلامتی را همیشه حفظ و برای حفظ طراوت و روحیه‌ای شاد روحمان را با معنویات آمیخته کرده و این ماه را مقدمه‌ای برای کسب ارزشهای و حذف عادات غلط زندگی قرار دهیم.

// فارس

آدرس کوتاه :


دعای قنوت نماز عید فطر

دعای قنوت نماز عید فطر

مدت: 2 دقیقه و 8 ثانیه