جهش تولید | چهارشنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۹

تنها راه حیات پروژه متروی قم استفاده از فاینانس است - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم

تنها راه حیات پروژه متروی قم استفاده از فاینانس است


سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: تنها راه تسریع دراجرای پروژه متروی قم استفاده از فاینانس است.

ذاکریان عنوان کرد؛

عباس ذاکریان با اشاره به عدم تامین به موقع منابع مالی این پروژه،اظهار داشت: به رغم وجود این معضل و همچنین تاخیر زیادی که در فرایند اجرای متروی قم به وجود آمده، این پروژه به خوبی مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به ایجاد وقفه کوتاه در روند اجرای پروژه مذکور از زمان خریداری شدن تی بی ام و دستگاه حفار، تصریح کرد: شهرداری با اخذ 500 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و تزریق آن به این پروژه زمینه احیای مجدد آن را فراهم کرد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه تونلینگ متروی قم بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: دریافت تسهیلات از بانک برای متروی قم به مثابه یک مسکن و آرامش بخش است، لذا بحث فایناس با جدیت در حال پیگیری است، که تا زمان تحقق آن منابع مورد نیاز پروژه از محل فروش اوراق مشارکت تامین می شود.

ذاکریان با اذعان به اینکه مترو به هیچ وجه با منابع محدود مالی به بهره براری نخواهد رسید، تصریح کرد: تنها راه حیات و تداوم این پروژه که به حدود 20 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، استفاده از فاینانس است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش موثر دولت در بر طرف شدن مشکلات مالی مترو، تصریح کرد: با توجه به محدودیت های مالی کشور، دولت باید با تسهیل صدور مجوز فاینانس، زمینه جبران مشکلات مالی مترو را از طریق فاینانس فراهم کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه معمولا فرایندهای صدورمجوز فاینانس از سوی دولت و نه از طرف خارجی پیچیده و زمان بر است، تصریح کرد: با توجه به مواجه شدن دولت با خشکسالی بودجه و در مضیقه بودن از نظر اقتصادی، و همچنین بلوکه شدن منابع مالی کشور درکشورهای مختلف به خاطر تحریم های اقتصادی دشمن، تسهیل نمودن فرآیند صدور مجوز فاینانس کاملا امری ضروری به نظر می رسد.

وی همچنین با اشاره به فروش اوراق مشارکت و انجام تمامی کارهای لازم برای آن در اواخر سال گذشته، تصریح کرد: به دلیل مشابهت نرخ سود تعیین شده با نرخ سودی که از سوی برخی از بانک ها و موسسه های مالی اعلام می شود، خرید این اوراق از طرف خریداران مورد استقبال قرار نگرفت.

ذاکریان خاطرنشان کرد: آن موقعی که اوراق مشارکت فاز 5 عمار و یاسر به فروش رسید، سود روز شمار سپرده ها خیلی کمتر بود برای همین برای مردم از نظر اقتصادی توجیه داشت، مضاف بر اینکه این اوراق بی نام و نشان بود و به راحتی خرید و فروش می شد.

وی با اشاره به به فرآیندهای گذاشته شده از سوی بانک مرکزی برای خرید اوراق مشارکت از قبیل ثبت الکترونیکی و به نام شدن اوراق خریداری شده، این روند طبیعتا جذابیتی برای مردم نداشت، و به همین علت زمانی که ارایه شد، مردم تمایلی به خرید آن نداشتند.

سخنگوی شورای شهر قم همچنین تصریح کرد: با توجه به ضرورت تزریق منابع مالی به پروژه متروی قم، در این استان نیز با مصوبه شورای شهر تصمیم بر این شده تا این اوراق از طریق مذاکره و انعقاد قرارداد با شرکت های بازار گردانی که کمترین نرخ سود را اعلام کنند، به فروش برسد.

ذاکریان تصریح کرد: شرکت های بازار گردانی زیر نظر بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار قرار دارند، و از آنها مجوز فعالیت اقتصادی می گیرند، از این رو کاملا شناخته شده هستند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت پروژه منوریل قم آن را نیز همانند مترو درگیر بودجه دانست، و افزود: اتفاق نظر همه مسوولان استان به بهره برداری رسیدن فاز نخست این پروژه حدفاصل پارکسوار شمالی تا میدان مطهری است، لذا به محض تامین منابع مالی پیمانکار مربوطه برای به بهره برداری رساندن این پروژه آمادگی کامل دارد.

وی با با بیان اینکه اراده همه مسوولان بر تحقق این امر استوار است، تصریح کرد: منوریل جز پروژه هایی است، که نیازمند منابع ملی است، و ردیف های بودجه ای آن نیز دولتی است، به همین علت با توجه به محدود بودن منابع مالی این پروژه در سال های اخیر، تداوم این روند به توقف این پروژه منجر خواهد شد.

پروژه خط A متروی قم به طول 14 کیلومتر از چهارسال گذشته آغاز شده که درحال حاضر 10 درصد پیشرفت داشته و به گفته مسوولان درصورت تامین اعتبارات لازم تا سال 97 به پایان خواهد رسید.

پروژه منوریل نیز شامل دو فاز می باشد که فاز اول آن از ابتدای عوارضی قم – کاشان تا مصلی و فاز دوم آن نیز تا شهرک پردیسان ادامه می یابد .

طول کل مسیر ۱۸.۵ کیلومتر که فاز اول آن حدود ۷ کیلومتر می باشد، به طور کلی مسیر منوریل قم به گونه ای است که علاوه برحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) امکان دسترسی به اماکن مهمی همچون ادارات خیابان ساحلی – بلوار امین ، شهرک قدس ، صفاشهر و مهدیه و شهرجدید پردیسان و نیز ورزشگاه بزرگ یادگار امام را ایجاد می کند.

اجرای طرح مونوریل قم از سال 1389 در بستر رودخانه قمرود قم آغاز شد.

آدرس کوتاه :