رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۸

حمل و نقل هوشمند واژه‌ای رویایی - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم


نقش رانندگان در توسعه شهری قابل اغماض نیست و این قشر به عنوان سفیران فرهنگی شهری در نقل و انتقال مسافران نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند.

 

 با وجود اینکه چندسالی است بحث اجرایی شدن طرح هوشمندسازی تاکسی‌ها بر سر زبان‌ها افتاده اما این طرح هنوز هم به‌طور کامل حتی در کلان شهرها عملی نگشته و همواره شاهد حضور افزایش تردد تاکسی‌های فرسوده در سطح شهرها هستیم.

این سیستم‌های مکانیزه و تکنولوژی پیشرفته همواره در سرتاسر دنیا علاقه‌مندان زیادی را جذب خود می‌کند و بخش‌های متفاوت حمل و نقل و مدیریت شهری از مزایای آن بی‌نصیب نمی‌ماند حتی در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر بهره گیری از این سیستم‌های هوشمند جدی گرفته شده اما تا همگانی شدن این طرح فاصله‌ها باقی است.

اثربخشی مفید این تجهیزات هوشمند بر مدیریت حمل و نقل، اکثر سازمان‌های تاکسیرانی را به تکاپوی راه‌اندازی و فراگیر شدن سریع‌تر این راهکار واداشت و بسیاری خواهان راه‌اندازی این سامانه شدند.

در شهر مقدس قم نیز با توجه به شرایط جمعیتی و ترافیکی اجرای این طرح بسیار ضروری دانسته شد و مسئولان این حوزه را پس از مدت‌ها چاره اندیشی به تصمیم و اجرایی شدن این مدیریت بطور همگانی واداشت به میزانی که امروزه در سطح استان معدود کسی پیدا می‌شود که نام این سیستم‌ها را نشنیده یا از توانمندی‌هایشان بی اطلاع باشد.

علل کندشدن سرعت مکانیزه شدن سیستم حمل‌ونقل

حدود چهار - پنج سال پیش بود که رییس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی استان از اجرای این طرح خبر داد اما پس از گذران چندین سال هنوز هم این طرح اجرایی نشده و شاید در مسیرش موانع و پستی و بلندی‌هایی راه یافته است.

امیرارسلان جوانمرد کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهری در استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن بررسی این طرح و مشکلات فراروی آن گفت: با توجه به اینکه درصد بالایی از ناوگان تاکسیرانی فرسوده بودند و نیاز به نوسازی داشتند این امر سرعت عملی شدن طرح را کاهش چشمگیری داد.

وی ادامه داد: عامل دیگر توقف این طرح وجود ترافیک سنگین و همیشگی در ساعات آغازین و پایانی روز است که این ترافیک عامل بازدارنده نقل و انتقال مسافران با وسیله نقلیه عمومی می‌شود بنا بر این با اجرایی شدن این طرح تا حدود قابل ملاحظه‌ای خلوت شدن خیابان‌های هسته شهر و تسهیل حمل و نقل و در نهایت استقبال شهروندان را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس همچنین افزایش نرخ بنزین و در نتیجه آن افزایش نرخ کرایه‌ها را در کند بودن این روند مهم دانست و گفت: این افزایش نرخ مشکلاتی را در سر راه تاکسی داران قرار داده و هزینه‌های هنگفتی را به منظور هوشمندسازی تاکسی‌ها تحمیل داشته که لازم است دولت به منظور حمایت از آنها تسهیلاتی را در اختیار رانندگان بگذارد تا با هزینه کمتری در تحقق این طرح پیش قدم شوند.

مسلمأ در تسریع این طرح و فراگیرشدن آن در تمام شهرستانها نه تنها سازمان تاکسیرانی بلکه باید شهرداری‌ها و دیگر نهادهای مرتبط هم دست به کار شوند و دولت نیز زیرساخت‌های لازم را برای تحقق آن مهیا سازد.

هوشمند‌سازی تاکسی‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی

به گفته یک راننده تاکسی سامانه هوشمند سازی تاکسی علاوه بر تسهیل در محاسبه دقیق کرایه و پرداخت کرایه با کارت‌های عضو شتاب مزایایی دیگر مانند پرداخت قبوض، دریافت شارژ و خدمات الکتریکی نیز دارد.

سید حسین مرادی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی سامانه هوشمند تاکسی‌ها گفت: در کنار مزایا و استقبالی که شهروندان و تاکسی داران از این طرح دارند لازم است اقدامات مناسبی با استفاده از رسانه‌های عمومی، پوستر، اس ام اس و...به منظور آموزش‌های همگانی به مردم داده شود.

این راننده ضمن اشاره به ثابت ماندن نرخ کرایه تاکسی‌ها در صورت تحقق این طرح بیان کرد: در صورت مجهز شدن تاکسی‌ها به این سیستم نرخ کرایه‌ها تغییر نمی‌کند بلکه محاسبه کرایه بطور دقیق و عادلانه طبق سرعت سنج اتومبیل و موقعیت‌یابی که تعبیه شده به تناسب مسافت طی شده محاسبه می‌شود.

این راننده کمبود تعمیرگاه‌های مجاز را به تناسب افزایش تاکسی‌ها مشکلی بزرگ سد راه این حرفه دانست و گفت: به تناسب افزایش تعداد تاکسی‌ها باید شهرداری با سازمان حمل و نقل همکاری داشته و زمین‌هایی به منظور ایجاد تعمیرگاه به تاکسی‌ها اختصاص دهد تا با حذف مشکلات پیش رو خدمات خود را صادقانه و واقعی در اختیار شهروندان قرار دهیم.

از آنجا که نقش رانندگان در توسعه شهری قابل اغماض نیست و این قشر بعنوان سفیران فرهنگی شهری در نقل و انتقال مسافران نقش ارزنده ای ایفا می‌کنند باید دولت در بررسی و راهکارهای حل مشکلاتشان اهتمام ورزد و امکانات رفاهی آنها را هرچه فزون‌تر فراهم آورد.

با توجه به مزایای طرح هوشمندسازی تاکسی‌ها شهرداری هم این طرح را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

مرتضی عزتی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم، در خصوص تحقق این هدف اظهار کرد: اخیرا تعمیرگاهی به این سازمان اختصاص یافته که قطعات خودروها را با تخفیف 20 درصدی به دست رانندگان می‌رساند. یکی از اقدامات اخیر این تعمیرگاه توزیع 5 هزار حلقه لاستیک بین رانندگان این وسیله‌ها بود که تا حد قابل ملاحظه‌ای رفاه آنها را مهیا می‌سازد.

وی با بیان اینکه تسهیلات و اعتبارات بانکی قرض الحسنه به این قشر از جامعه اختصاص یافته است ادامه داد: به منظور نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده 400 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که این مبلغ وام طی همکاری سازمان‌های حمل و نقل و شهرداری با بانک‌های خصوصی و دولتی به رانندگان تحویل می‌شود.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم در ادامه با اشاره به راهکارهای سازمان تاکسیرانی در نظارت رانندگان بیان کرد: با نظارت همه جانبه و متأثر بر عملکرد این قشر در سطح استان، حدود 23 شرکت حمل و نقل و 40 بازرس زیرنظر این شرکت‌ها فعالیت دارند.

وی در آخر هوشمندسازی تاکسی‌های شهری را در رأس برنامه‌های سازمان تاکسیرانی قم عنوان و تحقق این هدف را لازمه خشنودی و رضایت شهروندان قمی بیان کرد.

ارائه تسهیلات ویژه به تاکسی داران رفاه عموم را مهیا می‌سازد

اما هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی در سطح کشور و برنامه‌ریزی‌ها برای ارتقاء کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی درون‌شهری به ویژه در سطح کلانشهرها که حجم سنگین ترافیک را متحمل می‌شوند اطلاعات جامع و کامل می‌طلبد که با فراهم آمدن اطلاعات، انضباط و تمرکز بر ارائه خدمات بهینه و تسهیلات شهروندان میسر می‌شود.

باید هرچه سریعتر از حاکم شدن تکنولوژی بر زندگی بشر بهره جست تا بدین طریق تسهیل کار مسافران و رانندگان را شاهد باشیم. بنا بر این اگرچه اجرای این سیستم حمل و نقل هوشمند به گفته کارشناسان بیش از 30 درصد از ترافیک می‌کاهد اما همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم که این وعده‌های پیاپی و اجرایی شدن طرح جامع حمل و نقل چه نتایجی در هوشمندی سیستم‌ها پدید می‌آورد.
=============
گزارش از: فریبا خسروی / فارس

=============

آدرس کوتاه :