جهش تولید | چهارشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

رمضان ضیافت ولایت است/برخی کمالات حضرت علی (ع) به دلیل پرهیز از ایجاد شبهه گفته نشده است - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم

رمضان ضیافت ولایت است/برخی کمالات حضرت علی (ع) به دلیل پرهیز از ایجاد شبهه گفته نشده است


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: ماه رمضان، ضیافت ولایت است و درهای ولایت و بهشت در این ماه به روی بندگان باز شده و شب قدر شب خاص نزول قرآن است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به فضایل شب‌های قدر بیان کرد: این شب‌ها بسیار حساس است و باید امید داشته باشیم که در همین امشب تحولاتی که قرار است برای ما مقدر شود رقم بخورد.

وی در وصف خصوصیات امیرالمومنین (ع) تصریح کرد: خداوند در سراسر قرآن اوصاف امیرالمومنین (ع) را بیان کرده است تا جایی که برخی متعصبین اهل سنت زبان به اعتراف گشوده و عنوان کرده‌اند که بیش از 300 آیه قرآن به وصف حضرت علی (ع) اختصاص دارد ولی واقعیت امر این است که بیش از این تعداد در قرآن وصف ایشان شده است تا جایی که برخی از دانشمندان شیعی از یک‌هزار آیه در وصف امیرالمومنین (ع) خبر می‌دهند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مدح حضرت علی (ع) کار دشواری است، گفت: در روایتی از ائمه معصوم (ع) آمده است که برخی از کمالات حضرت علی (ع) به دلیل اینکه در جامعه شبهه به وجود نیاید گفته نشده چراکه درک ما از این کمالات عاجز است.

وی با اشاره به روایتی از امام محمدباقر (ع) در ارتباط با عبادات امام سجاد (ع) بیان کرد: زمانی که امام باقر (ع) بر امام سجاد (ع) وارد شدند مشاهده می‌کنند که این امام معصوم براثر شدت عبادات و سجده‌های فراوان توانایی ایستادن نداشته و سر و صورت ایشان از سجده پینه بسته است.

این استاد حوزه ادامه داد: امام سجاد (ع) در مقابل شگفتی امام محمدباقر (ع) فرمودند چه کسی می‌تواند مانند جدم امیرالمومنین (ع) به عبادت بپردازد، همه عمر امیرالمومنین (ع) بندگی است و همه حالات ایشان ذکر خداست.

میرباقری با اشاره به صفت عصمت امیرالمومنین (ع) بیان کرد: این صفت از مهم‌ترین صفات ائمه اطهار (ع) است، چراکه هیچ کلامی نمی‌گویند هیچ و اقدامی نمی‌کنند مگر اینکه بر اساس مشیت خداوند باشد.

وی افزود: امام کسی است که معتصم بالله است و با تمام وجود به حضرت حق متوسل شده و این مسئله موجب می‌شود خود او سرچشمه طهارت باشد.

مدرس برجسته حوزه ادامه داد: در زیارت امیرالمومنین (ع) در وصف این امام معصوم آمده است که اگر همه مردم دور من جمع شوند بر من اثر نمی‌گذارد و اگر همه مردم مرا با دشمن تنها بگذارند بر من زمین‌گیری دست نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: امام‌هادی (ع) در تفسیر این زیارت عنوان می‌کنند کسی که معتصم بالله باشد عزیز شده و هیچ چیزی در اراده او تاثیر نمی‌گذارد و حضرت علی (ع) معتصم بالله است.

میرباقری با ذکر مثالی در ارتباط با معتصم بالله تصریح کرد: هر چیزی که سخت و نفوذناپذیر باشد عزیز است و برخی زمین‌ها سخت است و هیچ آبی در او نفوذ نمی‌کند که به آن زمین عزیز می‌گویند و با توجه به اینکه ائمه تکیه بر خدا کرده عزیز شده و نفوذناپذیر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما معصوم نیستیم و مورد نفوذ عوامل گوناگون هستیم، گفت: انسان تنها با اعتصام به خدا عزت یافته و عوامل گوناگون روی آن اثر نمی‌گذارد و اگر کسی به عزت حضرت حق تکیه کرد، عزیز می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر اینکه مومن به دلیل تکیه بر خدا و اهل بیت (ع) مانند کوه استواری است که با شدیدترین طوفان‌ها متزلزل نمی‌شود، عنوان کرد: مومن دارای چنین شاخصه‌ای است و شیطان با تمام وجود تلاش می‌کند که مومن را از مسیر خدا دور کند.

وی با اشاره به وجود دشمن قسم خورده انسان گفت: شیطان قسم خورده سر راه انسان می‌ایستم و نمی‌گذارم تا به راه راست برود و برای رسیدن به مقاصد خویش از راه‌های گوناگونی استفاده می‌کند اما اگر کسی به خدا تکیه کرد عزیز می‌شود و شیطان نمی‌تواند او را فریب دهد.

میرباقری ادامه داد: عصمت امام در تکیه به خدا کردن است و تا زمانی که تکیه به خدا کرده است منشأ طهارت است و این موجب می‌شود که شرایط و حالات او دگرگون نشود و این حالت معصوم است.

مدرس برجسته حوزه با تاکید بر اینکه اگر ما بخواهیم در ظرف خود به مقامی برسیم که مومن و متقی بشویم باید به خدا تکیه کنیم، گفت: دعوت‌هایی است که غیر از خدا ما را صدا می‌کند مربوط به شیطان و دنیا است که همه ما را به خود دعوت می‌کنند و ما اگر بخواهیم در این دعوت‌ها دچار لغزش نشویم باید به معصوم تکیه کنیم.

وی اضافه کرد: اگر انسان به امام وصل شد با توجه به اینکه امام معصوم (ع) سرچشمه طهارت است، خود نیز مبدا طهارت می‌شود و با او نفس کشیدن و نشست و برخاست کردن موجب روحانیت و پاک شدن انسان می‌شود بنابراین اگر کسی به اعتصام امام رسید به سرچشمه حیات می‌رسد.

میرباقری ادامه داد: امشب شب بیداری، شب به حیات رسیدن و زنده شدن است و امام زمان (عج) سرچشمه حیات است و در قرآن از آن به آب معین تعبیر شده و اگر کسی به امام رسید به سرچشمه طهارت و قدس می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه خدا دو حقیقت را برای ما فرستاده که آن دو حقیقت انبیا و کتاب آسمانی است، گفت: این دو حقیقت از سوی خداوند به زمین نازل شده تا ما را به همه خیرات برسانند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با تاکید بر اینکه انبیا و کتاب آسمانی به زمین تعلق ندارند، عنوان کرد: بر اساس تعبیر سوره اعراف امیرالمومنین (ع) نوری است که به واسطه پیامبر آفریده شده و این نور برای این است که ما را با خود به عرش ببرد.

میرباقری ادامه داد: قرآن و انبیا آمده‌اند ماه رمضان برای این دو حقیقت است و پیامبر در این ماه ما را به آسمان دعوت می‌کند و همه عالم سر سفره حق هستند این ضیافت رحیمانه خدا در رمضان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: ماه رمضان، ضیافت ولایت است و درهای ولایت و بهشت در این ماه به روی بندگان باز شده و شب قدر شب خاص نزول قرآن است و آغاز این شب‌ها شب 19 رمضان و سپس شب 21 رمضان و اوج آن شب 23 رمضان است، این سه شب ظرف رسیدن به همه خوبی‌هاست.

// فارس

آدرس کوتاه :