رونق تولید ملی | شنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

روز شمار انقلاب - 30دی

  •  30 دی ماه 63

خاکسپاری آیت الله سیداحمد خوانساری در قم
سید احمد خوانساری مورخه ۲ شهریور ۱۲۷۰ در شهر خوانسار زاده شد. پدرش میرزایوسف و جدش میرزا بابا از عالمان دینی بودند. سیداحمد در سه سالگی پدرش را از دست داد و برادرش سید محمد حسن - که وی نیز عالم دینی بود - سر پرستی او را به عهده گرفت. خوانساری مقدمات علوم دین و دروس میانی را در خوانسار نزد برادرش و سید علی اکبر بیدهندی (همسر خواهرش) فرا گرفت. درسال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به اصفهان و سپس به نجف، دزفول، سلطان آباد (اراک) و قم رفت و در کلاس های دروس خارج فقه و اصول و همچنین علم رجال، حکمت و دیگر دروس حوزوی شرکت کرد. خوانساری در دوره مرجعیت آیت الله حاج آقا حسین بروجردی از معتمدان او و نیز از مدرسان طراز اول حوزه علمیه قم شمرده می‌شد و به تدریس کلام، فلسفه، فقه و اصول اشتغال داشت. زمانی که سید یحیی سجادی (امام جماعت مسجد سیدعزیزالله واقع در بازار تهران) درگذشت، تاجران و بازاریان از آیت الله بروجردی خواستند شخص باکفایتی را به عنوان امام جماعت مسجد معرفی کند. بدین ترتیب آیت الله خوانساری به توصیه بروجردی و به اصرار فراوان مردم به تهران رفت. او تا پایان عمر در آن مسجد به اقامه نماز، تدریس فقه و اداره امور دینی پرداخت. خوانساری در مدت اقامتش در تهران، مسجد سیدعزیزالله را به محلی برای اقدامات سیاسی و اجتماعی تبدیل کرد. اولین اقدام مهم سیاسی او، صدور اعلامیه مشترک با سید محمد بهبهانی علیه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود. به دنبال بی توجهی حکومت پهلوی به اعتراض علما نسبت به این لایحه، چند نفر از علمای تهران تصمیم گرفتند در مسجد سیدعزیزالله تحصن کنند و مردم را نیز به این تحصن و تجمع اعتراضی دعوت کردند.
از دانش آموختگان درس آیت الله خوانساری در تهران می‌توان به این افراد اشاره کرد: فرزندش سید جعفر خوانساری، احمد مجتهد تهرانی، محمدتقی شریعتمداری، محمود انصاری و علی غفاری خوانساری.
با درگذشت آیت الله بروجردی درسال۱۳۴۰ش/۱۳۸۰ ق برخی از علمای طراز اول از آیت الله خوانساری خواستند به نجف یا قم برود و مرجعیت عامه شیعیان را بپذیرد. وی مرجعیت را پذیرفت، اما حاضر نشد تهران را ترک کند. برخی از شیعیان پاکستان، عراق و ایران وی را به عنوان مرجع تقلید خویش برگزیدند. آیت الله خوانساری از معدود علمایی است که در شطرنج نظری متفاوت با دیگران دارد. وی در کتاب جامع المدارک گفته است: «هرگاه شطرنج به عنوان یکی از آلات قمار شناخته نشود، بازی با آن حلال است». آیت الله خمینی نیز با همین شرط به حلیت شطرنج حکم داد و در مقابل اعتراض یکی از شاگردان خود، به سابقه این حکم توسط مرحوم خوانساری اشاره کرد. آیت الله خوانساری درباب ولایت فقیه نیز هیچ ولایتی در هیچ مرحله برای فقیه قائل نبود و حتی معتقد بود فقیه حق تصرف در خمس را ندارد تا چه رسد به اجرای حدود و قصاص و قضاوت و امور دیگر اجتماعی.
مناسبات خوانساری با حکومت پهلوی با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود و گاه این مناسبات به تیرگی می‌گرایید؛ چنان که درقضایایی مانند قیام پانزدهم خرداد۱۳۴۲ و جشن‌های دوهزار و پانصد ساله شاهنشاهی در ۱۳۵۰ش، موضع وی با صدور اعلامیه و اظهار مخالفت صریح به جبهه مخالفان جدی رژیم نزدیک شد. او همچنین در مقاطع مختلف تذکراتی به حکومت وقت می‌داد و خواست‌هایی را مطرح می‌کرد؛ مانند برحذر داشتن رژیم از بی‌حرمتی به عالمان دینی در رادیو، جلوگیری از پخش بعضی برنامه‌های نامناسب از تلویزیون، ساماندهی معافیت طلاب علوم دینی از خدمت سربازی. از سوی دیگر خوانساری در نزد حکومت موقعیت خاصی داشت و بارها برای آزادی علما و زندانیان دیگر و رفع ممنوعیت از سخنرانی وعاظ ممنوع المنبر اقدام کرد.
آیت الله سیداحمد خوانساری درسال ۱۳۶۳ ش مطابق با ۱۴۰۵ ق در تهران درگذشت. بازار تهران و حوزه‌های علمیه به این مناسبت تعطیل و از سوی دولت یک هفته عزای عمومی اعلام شد. ضمناً آیت الله خمنی نیز به همین مناسبت پیام تسلیت صادر کرد. پیکر وی پس از تشییع در تهران، به قم منتقل و در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.(ویکی شیعه/ http://fa.wikishia.net)

  • 30 دی ماه 1365

شهادت سردار علی اسکندری فرمانده گردان موسی ابن جعفر(ع) در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه
 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.