جهش تولید | شنبه، ۳ آبان ۱۳۹۹

قلم به دستانی که فهمی از دین ندارند ولایت مطلقه را درک نمی‌کنند - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم

قلم به دستانی که فهمی از دین ندارند ولایت مطلقه را درک نمی‌کنند


یکی از مراجع تقلید گفت: آن دسته از قلم به دستانی که فهم صحیحی از دین ندارند، معنای ولایت مطلقه را درک نکرده‌اند.‏

آیت‌الله سبحانی:‏

آیت‌الله جعفر سبحانی عصر امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر قرآن در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه «احزاب» اظهار کرد: در این آیه آمده است که پیامبر اکرم(ص) نسبت به مردم و جان آنها اولی‌تر است.

وی ادامه داد: با توجه به دیگر آیاتی که در کتاب خدا آمده، محبت زن، فرزند، اموال و نزدیکان نباید بیشتر از محبتی باشد که در دل، نسبت به حضرت محمد(ص) داریم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه محبت نسبت به پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) باید همراه با عمل به گفتار و سیره آنها باشد، اضافه کرد: ولایت مطلقه آن است که قول، فعل و دستور پیامبر(ص) را بر همه چیز رجحان دهیم و سیره ایشان، برنامه زندگی ما باشد.

وی ادامه داد: دوستی امیرالمومنین علی(ع) و فرزندان او مقدمه عملی دین است و سبب می‌شود دنباله‌رو آنها باشیم، چراکه اگر عترت پیامبر خدا را از صمیم قلب دوست بداریم آنگاه سعی می‌کنیم در ابعاد مختلف اخلاقی و عملی هم پیرو آنها باشیم.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به نفع فراوان محبت اهل بیت(ع) برای شخص محب، تبیین کرد: با توجه به اینکه همه امامان معصوم بوده‌اند، محبت به آنها و پیروی از دستوراشان، عین ولایت مطلقه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: آن دسته از قلم به دستانی که فهم صحیحی از دین ندارند، ائمه اطهار(ع) را دیکتاتور می‌نامند و می‌گویند چرا یک شخص باید بر همه ابعاد وجودی انسان ولایت داشته باشد، اما در پاسخ باید گفت چون آنها معصوم و به دور از پیروی هوی و هوس هستند، خدا نیز امر به چنین ولایتی داده است.

وی با بیان اینکه برخی دژخیمان شاه در رژیم طاغوت حاضر بودند برای اثبات وفاداری خود به شاه، نیمی از مردم ایران را هم به گلوله ببندند، عنوان کرد: آن شاه ظالم و ستمگر بود، اما ائمه اطهار(ع) همواره دلسوز مردم بوده‌اند و هیچ‌گاه برای خود و به نفع خود کاری نکردند، بنابراین وفاداری به آنها اولی است.

آیت‌الله سبحانی، ولایت فقیه را امری مسلم دانست و تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی بر همین اساس، بحث ولایت فقیه را مطرح کرده است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیاتی که همسران پیامبر اکرم(ص) را همچون مادران امت معرفی می‌کند، چنین توضیح داد: در اینجا بحث از جنبه معنوی است و آنها در واقع مادران روحانی مردم محسوب می‌شوند؛ چنانکه شخص حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) را نیز پدران امت می‌دانیم.

وی ادامه داد: انتساب زنان پیامبر اکرم(ص) به ایشان و منزلتی که یافته بودند سبب شد حکم حرمت ازدواج با آنها پس از رحلت حضرت محمد(ص) صادر شود، چراکه اگر چنین نمی‌بود، کسانی که با یکی از همسران ایشان ازدواج می‌کردند موقعیتی به دست می‌آوردند، اما مصلحت حکم می‌کرد آنها همچنان بی‌طرف بمانند.

// فارس

آدرس کوتاه :