رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸

لبنیات سنتی در سفره‌های صبحانه مردم قم/تب‌مالت در یک قدمی - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم


مواد لبنی سنتی در خانواده‌های اصیل قمی جذب بیشتری داشته به میزانی که سفره صبحانه قمی‌ها رنگ لبنیات سنتی به خود گرفته است.

این روزها نگاهت به سفره هر خانواده‌ای که جلب می‌شود متوجه می‌شوی که میل به لبنیات آنها را به سمت خرید لبنیات سنتی کشانده است. اما این مواد لبنی سنتی در خانواده‌های اصیل قمی جذب بیشتری داشته به میزانی که سفره صبحانه قمی‌ها رنگ لبنیات سنتی به خود گرفته و هرچقدر هم تبلیغات علیه مصرف لبنیات سنتی بیشتر می‌شود باز هم شاهد وجود لبنیات سنتی در سبد کالای غذایی آنها هستیم.

در چند سال اخیر بود که توسعه شیر و لبنیات پاستوریزه، عرضه لبنیات سنتی را در اقصی نقاط کشور به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، قم و... محدود کرد اما رونق فروش لبنیات صنعتی عمر زیادی نداشت و به محض اینکه تبلیغات و رسانه مردم را از وجود ناخالصی‌هایی در مواد لبنی آگاه ساخت اکثر خانواده‌ها لبنیات سنتی را بر صنعتی ترجیح دادند و این امر موجب شد واحدهای تولید شیر سنتی و فرآورده‌های آن با رشد قارچ گونه خود به بازار رونق زیادی ببخشند.

رکود تولید لبنیات صنعتی

اما از علل اصلی گرایش مردم به محصولات لبنی سنتی رعایت کیفیت و صرفه اقتصادی آن بود، این نظر لیلا مظاهری مصرف کننده لبنیات سنتی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خانواده من همواره از تولیدات واحدهای لبنی سنتی استقبال داشته‌اند، چرا که مسلما صرفه اقتصادی این نوع از مواد با ذائقه مردم سنت پسند سازگاری بیشتری دارد.

وی در خصوص علت دیگر حذف مواد لبنی صنعتی به ویژه شیر از سبد کالایی خود بیان کرد: تنها ارزان‌تر بودن شیر سنتی علت گرایش من به مصرف آن نیست بلکه طعم خاص شیر سنتی آن را از شیر صنعتی که مزه آب می‌دهد متمایز ساخته است.

این مصرف کننده مواد لبنی سنتی در ادامه افزود: اگر واحدهای تولید شیر صنعتی تنها به شعار بسنده نکنند و به همان میزان که از آلودگی‌ها و مضرات لبنیات سنتی سخن می‌گویند در بالا بردن کیفیت محصولات خود نیز تلاش کنند شاهد فرهنگ سازی مصرف محصولات لبنی کارخانجات در خانواده‌ها خواهیم بود.

سید سعید صالحی دیگر شهروند قمی که مصرف کننده دیگر شیر و لبنیات سنتی است، از افزایش واحدهای عرضه لبنیات سنتی در نقاط مختلف شهر قم ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی توسعه مواد لبنی صنعتی فزونی یافت در خانواده ما لبنیات صنعتی جای شیر سنتی را گرفت اما پس از اینکه تبلیغات منفی نظیر استفاده از روغن پالم و شیر خشک در شیر صنعتی گسترش یافت چراغ اعتماد ما نیز نسبت به این صنعت خاموش شد.

وی اضافه کرد: تبلیغات علیه شیر سنتی تنها به علت آلودگی‌های آن و خطر ابتلا به تب مالت است که ما هم قبل از مصرف شیر به مدت 30 دقیقه آن را می‌جوشانیم، در این مدت شیر در دمای صد درجه می‌جوشد و تمام میکروب‌های آن زدوده می‌شود.

صالحی در خصوص مصرف ماست صنعتی گفت: ماست‌های صنعتی اگر یک هفته در یخچال نگهداری شوند مزه شان تغییر می‌کنند در حالیکه ماست سنتی تا یک هفته هم مزه‌اش تغییر نکرده و کپک نمی‌زند.

یکی از تولیدکنندگان محصولات لبنی صنعتی در خصوص روند رو به رشد مصرف شیرهای سنتی در سال‌های اخیر، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از علت‌های اصلی گرایش مردم به لبنیات سنتی پر چرب بودن آن است.

وی ادامه داد: به هر میزان چربی مواد لبنی بیشتر باشد جذب ویتامین و کلسیم موجود در مواد مشکل‌تر می‌شود از این رو وزارت بهداشت همواره مصرف لبنیات کم چرب را به خانواده‌ها گوشزد می‌کند.

احمدرضا حیدری اظهار کرد: به مصاف تولید روزافزون لبنیات کارخانه‌ای، مصرف شیر فله‌ای در حال گسترش است، اگرچه برخی واحدهای صنعتی تنها به منافع خود می‌اندیشند اما مهمترین پیامد رونق مصرف شیر فله‌ای، خطری است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

این توزیع کننده لبنیات صنعتی ضمن هشدار به افزایش مبتلایان به تب مالت اضافه کرد: از آنجا که مراکز دامداری و دامپروری در قم رواج بیشتری دارد ضعف در واکسیناسیون دام‌ها در این مراکز و گرایش مردم به شیر سنتی موجب شیوع بیشتر تب مالت در استان خواهد شد.

وی ادامه داد: حتی در مراکز صنعتی نیز اگر استرلیزه و پاستوریزه کردن محصولات کارخانه‌ای با نظارت و دقت کافی انجام نشود احتمال ورود میکروب به لبنیات وجود دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: از آنجا که تبلیغات در خصوص عدم استفاده از شیر سنتی در خانواده‌ها نتیجه‌ای ندارد لازم است مسئولین هرچه سریعتر با ارائه تسهیلات مناسب به تولید کنندگان شیر سنتی راهکارهایی در خصوص رفع آلودگی لبنیات، پیش روی آنان گذارند تا در گروی این اقدامات سلامت جامعه حفظ شود.

شیر سنتی و صنایع لبنی دو رقیب سرسخت

اما این روزها رقابت بین تولید کنندگان مواد لبنی سنتی با کارخانجات تولید لبنیات صنعتی شدت چشمگیری یافته است. این را از سخنان مدیر انجمن صنفی کارفرمایی صنایع لبنی استان قم دریافتیم. خلیل جوهرچی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این روزها در مقابل رونق بازار توزیع شیر سنتی کاستی‌هایی نیز دیده می‌شود چرا که مراکز دامداری کوچک بدون هیچ گونه ناظری اقدام به جمع‌آوری محصولات کرده و صدها نوع آلودگی را با خود منتقل می‌کنند.

وی در ادامه برندهای جدید بی‌کیفیت را علت اصلی کمرنگ شدن استفاده مردم از لبنیات صنعتی دانست و تصریح کرد: رونق بازار لبنیات مانند برخی دیگر از مواد غذایی موجب ورود برندهای جدیدی شد که ضمن ارزان بودن از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و این امر از گرایش مردم به مواد لبنی صنعتی کاست.

گزارشات بیانگر این موضوع است که نظارت همه جانبه و مطلوبی بر عرضه محصولات لبنی در بازارهای داخلی انجام نمی‌شود و مصرف کنندگان علاوه بر لحاظ داشتن قیمت، غلظت محصول را دلیل بر کیفیت آن می‌دانند و تبلیغات علیه شیر سنتی تأثیر مثبتی نخواهد داشت.

از این رو لازم است مسئولان این حوزه به فکر باشند و با سنجیدن تمام زوایای قضیه راه حلی پیش روی تولیدکنندگان لبنیات بگذارند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد فرهنگ سازی مصرف لبنیات پاستوریزه و با کیفیت در خانواده‌ها و تضمین سلامت آن‌ها باشیم.

==============

گزارش از فریبا خسروی / فارس

==============

آدرس کوتاه :