رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸

معضلی به نام وانت‌بارها در قم / کلید حل مشکل کجاست؟ - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم


قبل از اینکه بخواهیم اصلاحی در خصوص عرضه میوه توسط وانت‌بارها داشته باشیم باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم، تا وقتی که قیمت محصولات وانتی‌ها نصف مغازه‌ها باشد این مشکل لاینحل باقی می‌ماند.

فارس گزارش می‌دهد

 زندگی در دنیای جدید اقتضائات خاص به خود را داراست. اقتضائاتی که اگر به آنها توجه نشود عملا آسایش نیز از زندگانی مدرن انسانی رخت بر می‌بندد. بدون شک یکی از مهم‌ترین این اقتضائات قواعد شهرنشینی است. امروزه بیش از 70 درصد از جمعیت ایران در شهرها ساکن هستند و اگر قرار باشد اصول و قواعد زندگی صحیح در شهرها رعایت نشود عملا میلیون‌ها نفر درگیر مسایلی می‌شوند که می‌تواند کیفیت زندگی آنها را به شدت مورد تاثیر قرار دهد.

از این منظر شهر خوب را شهروندان خوب می‌سازند و اگر قواعد شهروندی و حقوق و وظایف مرتبط با هر شهروند محترم شناخته نشود به تعبیر دقیق سنگ روی سنگ بند نمی‌شود! هرچند موضوع شهروندی (Citizenship) یک مفهوم جدید است و تاحدودی نیز بن‌مایه‌های غربی دارد اما به واقع امر، ما دقیق‌ترین بنیادهای حقوق شهروندی را در دین مبین اسلام داریم. حق همسایه، حق جامعه، حق محیط زیست و ده‌ها حق دیگر که در حوزه اجتماعی مطرح می‌شود را می‌توان به عنوان اصول اساسی حقوق شهروندی اسلامی مطرح کرد. شاید بهترین کتاب در این زمینه نیز مفاتیح الحیات آیت‌الله جوادی آملی باشد که به طور دقیق و با زبان امروزی به تبیین این حقوق اجتماعی پرداخته است. با این حال هدف ما از طرح این مباحث اشاره به یکی از موارد نقض حقوق شهروندی در شهر قم است که عملا به یک چالش جدی تبدیل شده است.

وانت‌بارهایی که سد معبر می‌کنند حقوقی که پایمال می‌شود

این روزها اگر در خیابان‌های اصلی شهر قم – که البته در اکثر آنها شاهد عملیات عمرانی هستیم- قدم بگذاریم وانت بارهایی را مشاهده می‌کنیم که در حال فروش انواع اقسام کالاها هستند. از فروش میوه تا تابلو فرش و ده‌ها کالای دیگر اقلامی است که از سوی وانت‌بارها برای فروش در کنار خیابان‌های اصلی قم عرضه می‌شود. اما این عرضه کالای مستقیم تبعات بسیاری برای برخی از شهروندان دارد. معمولا این خرید و فروش‌ها در معابر اصلی شهر صورت می‌گیرد و توقف خود وانت بارها و یا خریدارانی که برای چند دقیقه با خودرو در مسیر توقف می‌کنند ترافیک بسیار سنگینی را در پی دارد و عملا وقت بسیاری از شهروندان قم در این ترافیک‌های ممتد و خسته کننده تباه می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست و متاسفانه در موارد بسیاری همین وانت بارها و مشتریان آنها سبب شده‌اند تا تصادف‌های شدید روی دهد که به قیمت جان یک انسان تمام می‌شود. گاهی هم همین ترافیک موجب شده است تا برخی از نیروهای امدادی مانند خودروهای اورژانس و یا خودروی آتش نشانی به موقع در محل حاضر نشوند و جان چندین انسان در خطر جدی قرار گیرد.

برنامه شهرداری قم برای مقابله با معضل سد معبر!

در همین زمینه علیرضا عسکری مدیر ستاد پیشگیری از تخلفات شهری شهرداری قم بر این باور است که قوانین فعلی برای مقابله با سد معبر وانت بارها کافی نیست و عملا مقابله با این پدیده نامیمون بی‌ثمر شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه شیوع چنین مشاغلی بیان کننده نبود اشتغال کافی در شهر قم است، افزود: متاسفانه حضور وانت‌بارهای فروش میوه و تره بار در قم موجب شده است تا ترافیک سنگینی در شهر پدید آید و حتی در برخی موارد حضور این وانت بارها موجب شده تا نیروهای امدادی نتوانند به موقع وظایف خود را عملی کنند.

عسکری البته یک خبر خوش نیز عنوان کرد و با اشاره به افتتاح سه مرکز خرید جدید در شهر قم گفت: امید داریم که شهروندان قمی نیز با امتناع خرید از وانت بارها به حل این مشکل کمک کنند.

گلایه‌های وانت بارها توزیع میوه و تره بار

خبرنگار فارس برای بررسی هرچه بیشتر موضوع سری هم به محل تجمع برخی از این وانت بارها در بلوار الغدیر قم زده است و با برخی از فروشندگان وانتی و همچنین خریداران مصاحبه‌ای انجام داده است.

مسعود حجتی که سال‌هاست به شغل بارفروشی می‌پردازد به خبرنگار فارس گفت: یکی از دلایل اصلی اینکه افرادی مثل بنده اقدام به فروش مستقیم میوه و تره بار می‌کنند فقدان شغل مناسب است.

وی ادامه می‌دهد: ما خودمان می‌دانیم که این طرز فروش می تواند برای مردم مشکل ایجاد کند اما واقعا چاره ای برای ما وجود ندارد، البته قیمتی هم که ما میوه را عرضه می‌کنیم در مقایسه با مغازه‌ها تفاوت چشمگیر دارد.

حجتی البته یک پیشنهاد هم دارد و می گوید: به نظرم شهرداری اگر بودجه‌ای که صرف مقابله با وانت بارهای عرضه میوه و تره بار می کند برای ساخت میادین عرضه مستقیم میوه و تره بار تخصیص می‌داد الان خیلی از مشکلات حل می شد. ما خودمان هم مایلیم که یک مکان ثابت در هر منطقه برای عرضه محصولاتمان داشته باشیم اما شهرداری کمکی چندانی نکرده است. آماده‌ام مجوز‌های لازم را برای اخذ پروانه فروش در مراکز عرضه مستقیم دریافت کنم اما طرح جدی در این زمینه تاکنون ندیده‌ام.

سید رضا سعیدی‌نیا هم که مشغول خرید از یکی از وانت بارهای مستقر در تقاطع شکروی است به خبرنگار فارس می‌گوید: دلیل اصلی اینکه من از وانتی‌ها میوه خریداری می کنم قیمت مناسب است.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه و تره بار در میوه فروشی‌ها بسیار بالاتر از آن چیزی است که وانتی‌ها عرضه می‌کند افزود: خوب وقتی این قیمت مناسب باشد همه تمایل دارند که از این وانتی‌ها خرید کنند. قبل از اینکه بخواهیم اصلاحی در خصوص این رفتار داشته باشیم باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و مشکلات را ریشه‌ای حل کنیم. تا وقتی که قیمت محصولات وانتی‌ها نصف مغازه‌ها باشد این مشکل لاینحل باقی می‌ماند.

سعیدی‌نیا افزود: شاید اگر شهرداری مکان مناسب و مسقفی را برای این وانت بارها در نظر بگیرد بتوان مشکلات ترافیکی این نوع از فروش را برطرف کرد و از سوی دیگر رضایت مردم برای دسترسی به محصولات با قیمت مناسب نیز کسب کرد.

بدون شک دست فروشی به طور عام و عرضه میوه و تره بار از سوی وانت بارها در شهر قم یک پدیده اقتصادی  اجتماعی و فرهنگی است و برای مقابله با آن هم باید همه جنبه‌های امر را مد نظر قرار داد. از یک سو بهبود وضعیت اشتغال می‌تواند این پدیده را تضعیف کند و از سوی دیگر ارتقای فرهنگ شهروندی می‌تواند مانع از آن شود که مردم اقدام به خرید از وانت بارها کنند. اما بدون شک این راه حل‌ها بسیار زمان بر هستند و در بازه زمانی کوتاه مدت قابلیت اجرایی شدن را ندارند.

از همین رو به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای بهبود وضعیت در این خصوص ایجاد بازارچه‌های مخصوص به وانت بارها در هر منطقه و تجمیع این وانت‌ها در آن مکان است. در برخی از استان‌ها و شهرهای ایران بازارهای روز جایگاه خاص خود را دارند و جایگاه عرضه مستقیم میوه و تره بار از سوی وانت بارها هم می‌تواند نمونه‌ای از همین بازارها در قم باشد. البته شهرداری در این خصوص می تواند اقدام به صدور مجوزهای لازم برای این افراد کند تا هم خرید و فروش آنها قابلیت نظارت باشد و هم از نظر بهداشتی امکان بازرسی وجود داشته باشد.

// فارس

آدرس کوتاه :