جهش تولید | پنج‌شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۹

معلمی استمرار رسالت انبیا - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم

معلمی استمرار رسالت انبیا


معلم، چه زیبا واژه‌ایست نامت ای آموزنده علم و دانش، ای که تاریکی جهل را با چراغ دانش منور می‌سازی، تو را به کدامین واژه بخوانیم که هیچ قلمی نمی‌تواند قداست و پاکی لفظت را به نگاره درآورد...

 چه زیبا واژه‌ایست نامت ای آموزنده علم و دانش، ای که تاریکی جهل را با چراغ دانش منور می‌سازی، تو را به کدامین واژه بخوانیم که هیچ قلمی نمی‌تواند قداست و پاکی لفظت را به نگاره درآورد.

معلمی هنر و حرفه توست و حرفه تو شغل انبیاست...گویند که تو چون شمع می‌مانی ولی چگونه می‌توان تو را چون شمع دانست؛ شمع می‌سوزد و می‌سازد حال که تو می‌سازی و می‌سوزی...

معلم ای فروزنده هستی. ای که از ماه درخشنده‌تر و از خورشید فروزنده‌تری، مرا چگونه لایق است که با اندک کلماتی که خود مرا آموختی حال به وصف بی‌مثال تو نشینم... مرا روز اولم یاد است آنگاه که دستان پرعطوفتت نوازشگر دستانم شد و مهربانیت جدایی از مادر را برایم آسان کرد، ... ای معلم ای که مثالی از عظمت خلقتی و گوهره وجودت نمایانگر لطف بی‌کرانه حق است، در ذهن وجودم آنچه که لایق توست هیچ نباشد، تبریک مرا با همین واژه‌ها بپذیر...

12 اردیبهشت روزی بی‌مثال در تقویم ایرانی، روزی که نمایانگر روز رشادت بزرگ مردی از تاریخ استاد شهید مرتضی مطهری است و به دلیل قداست و پاکی و گرامیداشت این شهید بزرگوار این روز با این عنوان نامگذاری شده است؛ روز اسوه و مردانگی، روز صبر و ایستادگی، روز مظلومیت و نجابت روزی که نمی‌توان آن را به تعبیری دقیق معنا کرد، روز معلم.

بی‌شک جایگاه و مقام معلمان منزلتی مهم و با ارزش است و این تنها معلم است که می‌تواند در این عالم هستی بین ذهن‌کودکان از همان دوران کودکی و نوجوانی با خالق هستی پیوند دهد و معارف بشری و الهی و هدف از خلقت را در وجود او پرورش دهد.

استاد شهید مرتضی مطهری از جمله معلمانی بود که هدف از تعلیم را رسیدن به عبودیت و بندگی می‌دانست و دینداری را در ورای تعلیم و تربیت جست‌وجو می‌کرد.

وی از قدرتی بی‌نظیر در مسائل دینی، علمی و فلسفی برخوردار بود و با اندیشه‌های نادرست و نابجای زمان خود مبارزه می‌کرد و اکنون نیز با نامگذاری روز شهادت این شهید بزرگوار با نام روز معلم باید اندیشه‌ها و اهداف ایشان الگوی معلمان زمان حال قرار گیرد.

در شأن، مقام و منزلت معلم گفته‌ها بسیار است و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص بیان داشته‌اند: «یک بخش، بخش تعلیم و تربیت است؛ امانتداران فرزندان این ملت در طول سال‌های متمادی؛ و کسانی که نخستین نگارش‌های نیک یا بد را می‌توانند بر لوح سفید آماده‏ اذهان ما و کودکان ما بنگارند: ... اما نقش معلم آموزش و پرورش یک نقش استثنائی است؛ منحصر به فرد است.

شاکله‏ اصلی وجود من و شما را در واقع در کنار تربیت خانوادگی، همین معلمانی که در این 12 سال با کودکان و فرزندان ما سر و کار دارند، تعیین می‌کنند و به وجود می‏‌آورند. هر چه فکر کنیم، می‏‌بینیم این بسیار والاست که البته این ایجاب می‌کند، هم جامعه‏ ما، ملت ما، دولت ما، مسئولان ما قدر معلم را بدانند و بدانند که معلمی به این معنا یک ارزش بسیار والاست، هم خود معلمان این نقش را به درستی قدر بشناسند، آن را یک موهبت الهی بدانند، توجه کنند که چه کار بزرگی در دستان آنها در حال انجام است به اراده و اذن الهی.»

استاد شهید مرتضی مطهری نیز در زمینه اهمیت تربیت اسلامی می‌نویسد: «تربیت با صنعت فرق دارد، با توجه به همین تفاوت، انسان می‌تواند سمت و سوی تربیت را بشناسد. صنعت، «ساختن» است به معنی اینکه شیء، یا اشیا را با نوعی پیراستن و آراستن قرار می‌دهند؛ میان اشیا و قوای‌ آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

قطع و وصل‌هایی در حوزه مطلوب انسان صورت می‌گیرد و آنگاه این شیء می‌شود مصنوعی از مصنوع‌های انسان. فرض کنید که از گل یک حلقه انگشتر یا یک زیور دیگری می‌سازیم، آن را شکل می‌دهیم یا به قول معروف پرداخت می‌کنیم؛ وضع مخصوصی به آن می‌دهیم و می‌شود یک مصنوع برای ما، ولی تربیت، پرورش دادن است؛ یعنی استعدادهای درونی را که بالقوه در یک شیء موجود است به فعلیت در‌آوردن و پروردن.»

حجت‌الاسلام و المسلمین کمال حسینی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک این ایام در خصوص شأن و منزلت معلمان بیان کرد: معلمان ادامه دهنده رسالت انبیا هستند و اگر آنها نبودند جامعه در تاریکی و ضلالت فرو می‌رفت.

وی با بیان اینکه شهید مرتضی مطهری اسوه و نمونه‌ای از یک معلم کامل و آگاه بود وامام خمینی(ره) وی را حاصل عمر خود می‌خواندند، به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص جایگاه معلم اشاره کرد و گفت: این امام بزرگوار می‌فرمایند « تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی‏‌های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می‏‌کنند.»

حجت‌الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: تجلیل و بزرگداشت مقام معلم امری ضروری است و در اسلام نیز نسبت به آن تاکید فراوان شده که نشان از اهمیت نقش و کاربرد آن در جامعه دارد.

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در آیات ابتدایی وحی شده از جانب پروردگار به پیامبر خاتم(ص) خداوند خود را معلم می‌خواند، ادامه داد: تمامی این‌ها نشاندهنده میزان ارج، قرب و شأن مقام معلم نزد خداوند است و باید این مقام پاس داشته شود.

محمد نجفی از فعالان در حوزه تعلیم و تربیت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه تکریم مقام معلم تنها منحصر به یک روز خاص نیست، گفت: معلمان روشنگران جامعه هستند و باید در تمامی روزهای سال مورد احترام قرار گیرند.

وی با بیان اینکه جهان روز به روز در حال توسعه است و قرار گرفتن هر جامعه در این مسیر نیازمند توسعه دانش و مهارت نیروی انسانی است، افزود: معلمان پلی به سوی علم و دانش هستند و ظرفیت‌های زیادی برای شکوفایی جامعه در آنها نهفته است که باید بالفعل شود.

نجفی با اشاره به اینکه تکریم معلمان تنها وظیفه یک نهاد و سازمان نیست، ادامه داد: باید این مهم در بین تمامی نهادها فرهنگ‌سازی و نهادینه شود و علاوه بر این سازمان‌های مرتبط سعی کنند مشکلات معیشتی و رفاهی و اجتماعی این قشر را برطرف کنند.

 وی خاطر نشان کرد: حل مشکلات اجتماعی در جامعه نیازمند یاری و استفاده از دانش معلمان است و در صورتی که معلمان خود نیز دچار مشکلات رفاهی باشند بی‌شک از کیفیت خدمات‌دهی آنها نیز کاسته شده و بر مشکلات افزوده می‌شود.

از این رو باید گفت روز 12 اردیبهشت ماه فرصت بسیار مناسبی است تا شأن و ارزش معلم و تربیت بار دیگر مورد توجه همگان قرار گیرد.

متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل گسترش فرهنگ غربی شأن و ارزش تربیت و معلم نیز در حال کاهش است، در حالی که این تنزل مقام در واقع تنزل جامعه از ارزش‌های والای اخلاقی است.

روز معلم به واقع روز انسانیت است و منزلت‌دهی به معلم در واقع ارج به ارزش های بشری است.

===============

گزارش از سمیه رضایی / فارس

===============

آدرس کوتاه :