رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

کتاب «عفاف و برنامه‌های نمایشی رسانه» چاپ شد - خبر قم

 

 

خبر صداوسیمای قم


کتاب «عفاف و برنامه‌های نمایشی رسانه» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.

مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما

کتاب «عفاف و برنامه‌های نمایشی رسانه» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.

کتاب عفاف و برنامه‌های نمایشی رسانه از سه فصل اصلی شامل کلیات، بایسته‌ها و ضرورت‌های عفاف در برنامه‌های نمایشی رسانه ملی و یافته‌ها و پیشنهادها تشکیل شده است.

نویسنده در فصل اول این کتاب به طرح و تبیین مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، پرسش‌های تحقیق، پیشینه تحقیق، روش‌شناسی، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، تعریف نظری مفاهیم تحقیق و تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق می‌پردازد.

بررسی مفهوم حجاب، بررسی مفهوم عفاف و ابعاد آن، عفاف در نگاه، عفاف در زینت و آرایش، عفاف در فقر و غنا، عفاف در گفتار، عفاف در اندیشه، احکام نگاه به نامحرم، بررسی فتاوای مراجع درباره عفاف در برنامه‌های نمایشی رسانه، اهداف و سیاست‌های رسانه ملی در تولید برنامه در زمینه حجاب و عفاف و جمع‌بندی شاخص‌های نهایی عفاف اسلامی در برنامه‌های نمایشی در فصل دوم این کتاب تبیین شده است.

مباحثی در زمینه تعریف و تعیین محدوده عفاف برای برنامه‌سازان، توجه به حجاب چادر به عنوان حجاب برتر و سفارش‌شده از جانب علما و بزرگان دین در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی، توجه دقیق و همه‌جانبه به رعایت عفاف اسلامی در روابط زن و مرد در مجموعه‌های تلویزیونی سیما، تأکید بیشتر بر نمایش ارتباطات سالم در زندگی شهرستانی و روستایی و کاهش حجم نمایش روابط جوانان پایتخت‌نشین، پرهیز از پرداختن به ارتباطات دوستانه میان دختر و پسر در روابط پیش از ازدواج در مجموعه‌های تلویزیونی سیما و کاهش حجم ارتباطات میان زن و مرد در مجموعه‌های تلویزیونی به ویژه در محدوده زمانی شب و دیدارهای خصوصی در فصل سوم این کتاب مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.

استفاده برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان سیما از کارشناسان دینی در تهیه و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی مرتبط با موضوع روابط زن و مرد، برنامه‌ریزی اساسی و درازمدت برای پرورش عوامل برنامه‌ساز،  استمرار در فرهنگ‌سازی فرهنگ عفاف، گفتمان‌سازی در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب، توجه رسانه ملی به تقویت پایه‌های اعتقادی مخاطب، نهادینه‌سازی عفاف و حجاب با فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری، توجه دقیق به نقش‌ها و مرزهای زنانگی و مردانگی، نشان دادن آثار منفی رعایت نکردن عفاف و حجاب در رسانه ملی، تقویت فرآیند ارزیابی و نظارت برنامه‌ها، توجه به نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور و عزم جدی مدیران رسانه ملی برای تحقق عفاف در برنامه‌های رسانه ملی از جمله موضوعات دیگری است که در فصل سوم تبیین شده است.

حکم نگاه به نامحرم، حکم نمایش زینت، مو و اندام، حکم برخورد زن با چهره خندان و ریبه با نامحرم، حکم برخورد زنی که می‎داند مرد نامحرم به قصد لذت نگاه می‌کند، حکم شرعی حجاب و حکم کراهت داشتن یا نداشتن چادر مشکی با توجه به احکام و فتواهای مراجع از دیگر بخش‌های این کتاب است.

در تدوین این کتاب از منابعی در حوزه پایان‌نامه‌ها،‌ مجلات و کتاب‌ها استفاده شده  است.

در این کتاب دو سریال فاصله‌ها و ستایش به صورت هدفمند بررسی شده و پس از استخراج بخش‌های مربوط به عفاف اسلامی دیدگاه‌های مراجع تقلید درباره آنها مطرح شده است همچنین در این کتاب روابط زن و مرد بر اساس مبانی فقهی و اسلامی در نظر گرفته شده و ابعاد عفاف و حجاب ضمن رعایت حدود و ضوابط شرعی در برنامه‌ها تبیین می‌شود تا اعتقادات و انگیزه‌های مخاطبان در این زمینه تقویت شود.

کتاب عفاف و برنامه‌های نمایشی رسانه از سوی مهدی رشکیانی تالیف شده و با شمارگان 600 جلد و قیمت 51 هزار ریال به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

آدرس کوتاه :